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Festo: Thoughts on the new Cobot

The articles about the announced cobot found lively interest. Festo presented the world's first pneumatic cobot on Wednesday. The blog is currently recording far above-average page impressions, including from the USA. There - the blog can report bilingually - I have also spread the articles in social media. Time to follow up, moreover, where I find some interesting aspects worth mentioning.


Why was it introduced long before the market launch?

The market launch is planned for 2023. I assume that not the turn of the year is meant, but weeks or months after that. Thus, it can be speculated all the more why the Cobot has already been unveiled now. Possible reasons could be:

  • A highlight for the upcoming Hannover Messe was missing. There was certainly a certain pressure to show something more than before in terms of robotics, but I think that will not have been the main reason. Festo also has other innovations.
  • disrupting funding rounds from today's robotics manufacturers. I don't think that was the motivation for the presentation. Festo is not Amazon (when brick-and-mortar bookseller Barnes and Noble announced it was going public, Amazon announced one innovation after another to make it harder for its competitor to get in).
  • Test customers and partners are being sought. Perhaps one reason, whereby Festo would gain access to everyone with a little work.
  • The company's own sales department is to be sensitized in the direction of cobots. This may indeed have been an important consideration for the early announcement. After all, sales are to be handled by the company's own employees. How this will subsequently be implemented remains to be seen. The customer usually needs more than just a cobot. The sales employee therefore needs a deeper understanding of the subject. Product knowledge alone is not enough.

Can pneumatic cobots also handle high payloads?

I am not a technician. The presented Cobot can lift 3 kg and needs air for this. Other models are supposed to have a reach of more than 670 mm with a similar payload. Now my question: Does a pneumatic cobot with e.g. 12 kg payload consume four times more air or does the demand increase? I ask because at some point it should then become noisier. A puffing cobot would not be an image gain. However, I assume that the air consumption will not be disturbingly high.

Is the work data sufficient?

Apart from the pneumatics, the Festo reminds me of the Franka: same payload, similar programming, sensitivity and shorter range. It is known from Franka that its capabilities often cover the lower limit of what is required - or not. Therefore, the question is what the market will provide. After all, thanks to TQ, Franka is doing well in the printed circuit board industry, for example. In addition, the Franka is very inexpensive and the Munich-based company now has months to prepare for the new competitor, e.g. with an industrial upgrade of the current model.

Zur Erinnerung: Das weltweit mit Abstand meistverkaufte Cobot-Modell ist der UR 10 von Universal Robots. Traglast 12,5 kg, Reichweite 1.300 mm. Es will auch aber nicht jeder Weltmarktführer werden. Festo adressiert wahrscheinlich sein Segment, in dem sein Vertrieb Zuhause ist. Vermutlich wird der Cobot Teil des „Automatisierungsbaukasten.“

Festo wie auch Bosch-Rexroth bevorzugen Arbeitstiere ohne „Schnickschnack“

Auffallend ist, dass beide Konzerne recht innovative Cobots ohne besondere Sensorik oder Software-Ausstattung favorisieren. Bosch-Rexroth hat sich ja mehrheitlich an Kassow Robots beteiligt. Damit zielen sie auf bestehende Märkte. David Reger, CEO von Neura Robotics, hat gesagt, dass die bestehenden Märkte weniger hergeben, da diese bereits besetzt sind. Mit seiner „MAIRA“ können Aufgaben erledigt werden, die vorher nicht machbar waren. Ein pneumatischer Cobot stellt eine Innovation dar, hat sie aber auch Zusatznutzen? Franka oder wohl auch der neue Schweizer „P-Rob Eco“ von F&P Robotics (Link) sind genauso leicht zu programmieren. Preisführer wird wohl für immer der igus bleiben. Hinzu klopfen verstärkt preiswerte chinesische Hersteller an europäische Türen. Preis & einfache Bedienung werden als Verkaufsargument alleine kaum ausreichen. Der Name „Festo“ kann ein Plus sein.

Festo und Bosch-Rexroth setzen hingegen auf ein starkes Marktwachstum bzw. gute Chancen im Verdrängungswettbewerb, wenn der Markt doch nicht so stark wächst. (Kassow hat Dank seiner siebten Achse ein Nischen-USP.) Aber klar, Konzerne denken seltener so wie Peter Thiel. Der Valley-Investor hatte 2014 gesagt „Wir wollten fliegende Autos, sie gaben uns 140 Zeichen.“ (Damals hatte Twitter nur 140 Zeichen.)

Good performance, low distribution

Vorgestellt wurde der Cobot sehr professionell in einem „Tech-Talk“. Die Verantwortlichen wurden befragt, es wurde vorgeführt. Eigentlich vergleichbar mit der Vorstellung der ABB-Cobots. (Link ethält auch Video zur „MAIRA“ – sehenswert.) Umso erstaunlicher erscheint, dass die Präsentation bislang nicht der breiten Öffentlichkeit zugänglich gemacht wurde. Vielleicht folgt dies noch.

Are we networking? LinkedIn
->
To the Cobot group on LinkedIn (Link) .

In my own right/advertisement
The author of this blog is significantly involved in the AI/robotics project Opdra. He advises robotics companies and investors on market analysis and funding/subsidies. More about him can be found here.

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